top of page

Program pro rodiče s dětmi

Pravidelný program pro rodiče s dětmi, kteří mají chuť prožít dopoledne ve společnosti... tancovat kruhové tanečky a společně s dětmi zpívat... nebo se jen dívat, povídat si či odpočívat.

čtvrtky 9:30 - 12:00

Volná hra

Volná hra je pro děti důležitá součást programu. Děti by ji měly mít vždy mezi dvěma řízenými činnostmi, aby nebyly přetěžovány (většinou se ani nedají:-) Cesta do MC + všechno to svlékání a oblékání je činnost řízená rodičem.. a děti po příchodu potřebují trochu vydechnout. Prozkoumat MC, porozhlédnout se, setkat s ostatními.. a hlavně si trochu pohrát (tak jak chtějí). Pak teprve budou připraveny účastnit se dalšího společného řízeného programu v MC.

Uvítací kroužek

K prvnímu společnému pozdravení nás svolá písnička:

Společné kruhové tanečky

Kruhové tance jsou pro malé děti velmi harmonizující. Energie nás všech se krásně sladí a společným tanecem vytávříme v prostoru krásné formy - s trochou představivosti našimi kroky malujeme na Zemi mandaly. Nepoužíváme reprodukovanou hudbu, děti by měly zažívat skutečné zvuky hudby - a jaká je pro dětská ouška krásnější hudba než maminčin zpěv? Vůbec nemusí být dokonalý, stačí se osmělit a zpívat s radostí a láskou. Ale nikoho nenutíme, klidně je možné se jen nechat nést zpěvěm ostatních a kdo se stydí hodně, nemusí se zapojit vůbec a může se jen koukat:-)

Základem je všeobecně známý repertoár dětských lidových písniček, ke kterému někdy přidáváme další písničky dle koloběhu roku. Díky tomu se mohou lehčeji zapojit i nově příchozí... a navíc děti mají rády své dobře známé věci znovu a znovu.

Prstové hry

Nejen waldorfská pedagogika vnímá prstové hry jako důležitou a zároveň velmi přirozenou cestu jak rozvíjet jemnou motoriku, řečové schopnosti dítěte a vztah rodiče a dítka. Navíc matka dítěti při těchto hrách přirozeně masíruje důležitá nervová centra - akupresurní body. Na dlaních a na chodidlech se zobrazují všechny vnitřní orgány. Např. kruhový pohyb prstem po dětské dlani ve hře Vařila myšička kašičku stimuluje zažívací trakt mrňouska...

Společná svačina

Na stůl dáme velkou dřevěnou mísu.. a na ní dáváme dobrůtky ke společné svačince. Maminky mohou ochutnávat a měnit recepty… a děti nebudou mít chuť na to, co vidí u sousedního dítka:-) Pokud má někdo sebou svou mističku kaše, tak si jí samozřejmě bez výčitek svědomí může sníst sám:-)))

Tvoření dle aktuálního progamu

Tato část programu je většinou určena pro rodiče a děti si mohou volně hrát. Dokonce ani rodiče se nemusí zapojit. Mohou si povídat , provázet své dítě sociálním učením nebo jen odpočívat a sledovat... Vše v klidu a pohodě, dle chuti každého.

 

Rodiče jsou dětem vzorem, takže pokud je program zaujme a budou mít chuť společně pracovat, tak to děti přiláká:-) Mohou vylézt rodičům na klín či do náruče, aby „na to“ viděly. A pokud se budou chtít zapojit, tak samozřejmě za pomoci rodičů mohou...

Společný úklid herny a příprava ke stolování

Zpěvem písničky Bim, bam, bim, bam na zvoneček přirozeně upozorníme na přípravu ke stolování.

Bim bam, bim bam na zvoneček

cinká v trávě mraveneček,

našel hrnek od medu,

volá děti k obědu.

 

Připravíme polévku a společně uklidíme hernu - děti bychom do uklízení neměli nijak nutit. Když dospělí vnímají úklid jako něco přirozeného v rytmu dne a dělají to v klidu a s radostí, tak se děti postupně začnou přidávat. Pomoci jim můžeme tím, že zapojíme fantazii a hravost. Např. panenku oblečeme, pohladíme a uložíme ke spánku do kočárku.. skřítci už půjdou domů do svého domečku a zvířátka se vrátí do stáje, kde jim hospodář připravil papání:-)


Stůl by před pohádkou měl být úplně prázdný - pítka, hrnečky, bryndáky, hračky… vše na chvíli sklidíme. Dáváme tím najevo určitou slavnostní chvíli… vytváříme prostor jen pro pohádku (navíc děti nebude nic od pohádky rušit:-)

Pohádka

Písnička k přivolání pohádky:

Přiletíš k nám pohádko,

přiletíš k nám nakrátko.

(Spojíme dlaně a propleteme prsty, kterými máváme jako křídly a pomalu vylétá holubička, která přinese pohádku...)

Pohádky nejsou vnímány jen jako zábava, ale jako obrazy nesoucí poselství o světě a morálních hodnotách. Dětem vyprávíme klasické lidové pohádky. Jedna pohádka je vyprávěna po celý měsíc, aby se s jejím obsahem mohly děti lépe spojit. Pohádky sahají hluboko ke kořenům lidské moudrosti a vynášejí ji napovrch prostými slovy a obrazy. Tím si lze vysvětlit hluboce uklidněnou a blaženou náladu dětí, poslouchajících pohádky. Cítí se zapojeny do proudu životní moudrosti a osudů světa. Děti při poslechu pohádky duševně plně prožijí vše, co její hrdinové. Jejich hlubokou úzkost při zdolávání nebezpečí i osvobozující radost. Ve vnitřním světě fantazie si procítí odvahu, vytrvalost, věrnost a lásku k dobru ­ vše, co budou jednou potřebovat ve skutečném světě. Takové vnitřní prožitky velmi posilují jejich vyvíjející se duševní síly.

 

Písnička k rozloučení s pohádkou

Přiletěla pohádka,

byla krásná i krátká.

(Ruce držíme stejně a holubička klesá...)

Společný oběd

Před jídlem si všichni společně popřejeme dobrou chuť společnou průpovědí (podáme si kolem stolu ruce a propojíme se).

Silou země obilí vyrostlo,

světlem slunce uzrálo.

Slunce a země, díky vám,

že v jídle svém vás přijímám.

… Dobrou chuť!

Rozloučení a odchod domů...

bottom of page